שיפור יכולות התנהגותיות

לכולנו יש צרכים בסיסיים: אכילה ושתייה, שינה, קורת גג, הצורך בשייכות (הערכה, הכרה וקבלה) והצורך למימוש עצמי (תחושת הצלחה ומשמעות) (מאסלו).

כאשר קיים חסך בסיפוק הצרכים הללו עלולים להתפתח קשיים גופניים, רגשיים, חברתיים, התנהגותיים, ודפוסים של התנהגות בלתי יעילה ולא מקובלת, כמו כעס בלתי נשלט, קושי בדחיית סיפוקים, אימפולסיביות, תגובתיות יתר לגירויים וקושי לקבל את חוקי ההתנהגות בחברה.

לדוגמה, כאשר יש קושי להתבטא בדיבור הצורך הבסיסי שלנו לשייכות ולמימוש עצמי אינו מסופק. כשהשפה הוורבאלית דלה או משובשת (גמגום, לקות שמיעה, רגישות חושית) או כשיש קשיים בהבנת השפה (עולים חדשים) חוסר היכולת המילולית לבטא את הצרכים עלול להוביל לתסכול גדול ולירידה בערך העצמי (אני לא שווה) שיכולה להתבטא בקשיי התנהגות – התקפי זעם, כעס, בכי, סף תסכול נמוך ולעיתים בהימנעות והתכנסות.

התנועה היא חלק טבעי מאתנו, היא מתפתחת עם גדילתנו, ובאמצעותה אנו משדרים רגשי הנאה ושמחה ולהפך רגשי שנאה, פחד וכעס. הטיפול בתנועה ומגע מאפשר לנו ללמוד את הגוף, את גבולותיו ואת אפשרויות התנועה שלו, והוא מהווה שפה בלתי מילולית המווסתת את רגשותינו ואת התנהגותנו.

ויסות התנהגותי מתפתח עם פיתוח שליטה גופנית, אדם שיודע לשלוט בגופו לנהל אותו ולכוון אותו יידע גם לשלוט ברוחו ובהתנהגותו. במסגרת העבודה בתנועה נדמה סיטואציות מחיי היומיום וניתן ביטוי הולם לתחושות כעס, תסכול, והצפה רגשית בצורה מווסתת ומקובלת התואמת את הסיטואציה. נשתמש בתרגילים המפתחים שליטה כגון תרגילי כוח רצון, תרגילי הצלבה ופיתוח מערכת הנשימה.

בעיות התנהגות נלוות לעתים להפרעות קשב וריכוז (היפראקטיביות, אימפולסיביות), קושי בוויסות חושי ובעיות חברתיות החוברות לבעיות התנהגות. הטיפול בתנועה מאפשר לשפר את השליטה העצמית ולרכוש כלים לפתרון בעיות בדרך יעילה ומקובלת. התנועה משכללת את המיומנויות ההתנהגותיות, ומעודדת שימוש בכוחות, ביכולות ובמשאבים של הפרט כמנוף להשגת השינוי ולהעצמת ההתנהגות החיובית. הטיפול מותאם לצרכיו של הפרט ומאפשר לו להתעמת עם הקושי, ולנסות שוב ושוב עד לקבלת התוצאה הרצויה. המטופל רוכש ביטחון, חווה חוויות הצלחה, העצמה וביטחון עצמי. הוא לומד לבטא את רגשותיו בדרך מותאמת יותר, והתנהגותו משתפרת.

לקביעת פגישה, לחצו כאן